Bij mensen met een verstandelijke beperking wordt de informatie langzamer verwerkt. Er is dus meer tijd nodig voordat deze verwerkt is. Het kan daardoor heel verwarrend zijn als een vervolgvraag wordt gesteld, voordat de vorige vraag begrepen is. Ook zorgen bijkomende factoren als verminderde alertheid, aandacht, concentratie en focus voor problemen in de communicatie.
Denk bij de communicatie met mensen met een VB aan de volgende aandachtspunten:
Speel in op de alertheid, aandacht en concentratie. Deze zijn vaak maar kort aanwezig.
Neem meer tijd voor een gesprek en las pauzes in.
Pas het spreektempo aan. Praat rustig en duidelijk in korte zinnen en met eenvoudige woorden.
Wacht 10 seconden met het geven van een antwoord of het stellen van de volgende vraag.
Tips & tricks
Probeer eerst het cognitief ontwikkelingsniveau helder te krijgen, want alleen dan is het mogelijk een passend advies te geven.
Probeer u in te leven in de wereld van de cliënt of patiënt om deze beter te begrijpen.